Sorteeri:
Tiim
/
Ülesanne
Ülesanne #2b: Bioloogika!
Uurige teisi liike oma koolis.
Põltsamaa Ühisgümnaasium / PÜG 7c
Meie koolis on kaks tigu, kelle nimed on Kaka ja Kevad.
Rohkem aga on siin taimi - kaktuseid ja lilli. Valisime välja seitse taime. Kui klassis on taimed,
siis on rahulikum olla ja parem enesetunne.
Väga õiged tähelepanekud! Mis rollis kaka ja kevad teie koolis on? Kas koduloomad või midagi muud? Mainisite, et endal on taimede kohalolust parem enesetunne - kas teete ise midagi selleks ka, et taimedel omakorda koolis hea olla oleks? Ehk olete mõelnud, kus näiteks kaktused vabas looduses kasvavad - seda teades on ka lihtsam välja mõelda, kui palju taime peaks kastma või kui palju päikesevalgust tal vaja võiks minna. Kas pole huvitav, et enamik taimi, mida toas kasvatame, ei kasva meil Eestis looduses? Seega on meil toas tihti killuke loodust väga kaugetest maailma paikadest.
Võru Kreutzwaldi Kool / Jane ja Helena
Jane Mustrik
Helena Ploom
Taimed teevad meie kooli õhkkonna rõõmsaks ja koduseks. Eriti väärtustame me enda kooli helkuripuud. Pange enda naeratused looduses särama, et vältida õnnetusi.
Ohoo, helkuripuust polegi kuulnud varem, on vist mõni uuem liik! On näha, et taimed valmistavad teile rõõmu - emotsioon on hästi edasi antud. Rohelust kasutatakse ka nö ametlikult stressi leevendamiseks ja ravimiseks, näiteks rajatakse selleks spetsiaalseid tervendavaid aedu. Looduse tervendavaks mõju kogemiseks piisab aga ka õues tehtud jalutuskäigust ning ka sellest, kui siseruumides on taimed, millel silma puhata.
Antsla Gümnaasium / Hauka arhitektid
Karel Meitsar
Armin Armulik
Väidame, et meie koolis on 99% õpilastest nutitelefon, seega üks liik või organism koolielus.
Uurimisorganismideks võtsime meie kooli kahekümne õpilase telefonid.
Meie arvame, et telefon on omaette liik, sest nad on tänapäeval peaaegu kõigil inimestel kogu aeg käes
või kuskil kotis, taskus või mujal valmis tegutsema. Telefonide kaudu saadetakse kogu aeg teateid,
informatsiooni, meelelahutust, nagu oleksid nad elus ja teaksid, mida me hetkel teeme ja mida me
vajame. Lisaks haarab telefon palju inimesi oma lummusesse nagu hüpnotisöör.
Kahekümnest uuritavast telefonist olid 60% androidid ja 40% iphoned. Valim on küll napp, kuid
uurimistulemusest järeldame, et õpilaste seas on veidi populaarsem android, kuigi iphone võtab
vaikselt järele.
Väga leidlik lahenduskäik ülesandele! Oskasite näha ja kirjeldada midagi, mis on meie elus nii
mõjukas aga samas jääb enamikele igapäevaelus märkamatuks.
Selle hüpnotisöör-organismi kirjeldatud tunnuseid vaadates tundub, et kõigest õhkub läbi veel üks
oluline tunnus - telefon ei saa (veel?) hakkama ilma peremeesorganismita, kelle abil ta kõik omale
vajaliku ammutab (kas tegemist on sümbioosi või hoopis parasitismiga?). Siit võib kirjelduse osas
edasigi mõelda - mis saab siis, kui see organism võiks otsustada iseseisvuda või peremehe täielikult
üle võtta? Või vastupidi, mis peaks juhtuma, et ta välja sureks?
Pähklimäe Gümnaasium / Der Betonmischer
Dmitri Vassiljev
Uurisin minu kooliümbruse rohu. Olin algusel arvanud, et rohi ei olnud huvitav objekt uurimiseks. Aga, kui ma olin seal käinud, olen näinud, et meie kooliümbruses on palju erinevaid liike!
Äge, et võtsid oma uurimisobjektiks midagi esmapilgul nii tavalist ja märkamatut. Tihti ongi nii, et kui midagi tähelepanelikult uurime, avaldub selles väga palju detaile ja erinevusi. Siit edasi võikski näiteks võtta kindla ala (nt ruutmeetri) ja seal kasvavad erinevad liigid loendada ja võimalusel ka määrata! On olemas ka erinevaid äppe (nt PlantNet Androidile), mis foto abil aitavad lihtsasti taimeliike määrata. Liikide rohkus või vähesus mõõtealal sõltub kindlasti sellest, kuidas ala hooldatakse - kui vaatled mõnda ala, kus muru niidetakse pidevalt väga madalaks ning kuhu on külvatud spetsiaalne murusegu, on sealne liigirikkus palju väiksem vähesema hooldusega "metsikumatest" aladest.
Põltsamaa Ühisgümnaasium / PÜG 7b
Koolimajas elavad peale meie ka veel taimed. Nad on nagu meie - söövad, joovad ja tahavad ilusad olla :) ja et nende eest hoolitsetaks. Tänu nendele on meil ka veidi värskem õhk. Kooliruumides on hubasem olla, ruumid on ilusamad ja peale heleda värvi on seal rohelust.
Head tähelepanekud! Tõesti on nii, et kui ruumis on taimed, on ka inimesele seal parem elukeskkond. Taimede kohalolekul on stressimaandav mõju - kas olete seda ise märganud? Maandada aitavad nii klassis olevad taimed kui ka õue avanev roheline vaade. Võite teha katset, kas ka vastupidine toimib - kas see, kuidas/kas taimega "suhtled", mõjutab tema tervist.
Kommenteerivad: Jaana Ahlberg
Jaana Ahlberg on maastikuarhitekt, kelle huviks on elurikkus linnas. Selle edendamiseks loob ta mtü’ga Elukas erinevaid ruumilisi sekkumisi, on tegev kogukonnaaedades ning jätkusuutlikku/ ringmajandusepõhist eluviisi elluviivates tegemistes nagu Elav Tartu liikumine ja Paranduskelder.